neděle 5. dubna 2015

Zdraví // Něco na tom čaji je...4x jinak

Kafe nepiju skoro vůbec, ale zato čaje pořád. Když jsem byla malá, vařil mi ranní čaj taťka, teď mi ho dělá Matěj (zlata moje, vědí, že jsem po ránu naprosto k ničemu). Když jsem v práci, tak nejsem schopná začít pořádně fungovat bez litráku s čajem. Když jdu do školy, beru si lahev s čajem s sebou. Doma máme dvě konvice, do kterých čaj na střídačku vaříme a pak přes den popíjíme.
Jak u našich, tak u nás, je rozsáhlý čajový koutek, který neustále doplňujeme. Ráda zkouším různé nové druhy, či i neobvyklé kombinace dvou různých čajů. Co jsem začala chodit s Matějem, tak už ani téměř nesladím, takže si můžu chuť čaje dostatečně užít a o to mě to mixování baví víc...a krom toho ještě i to, že správně zvoleným čajem můžete svému tělu úžasně prospět :-). Navíc mi nechutná čistá voda, takže čaj je ideální náhradou pro můj pitný režim (samozřejmě v případě bezkofeinových čajů, s kofeinem pitnému režimu moc nepomůžu :-D).
No, abych to uvedla na pravou míru - čajem bychom měli nazývat jen produkt z rostlinky čajovníku, tedy čaj černý, zelený, bílý apod. Takový je jen můj první exemplář, zbytek bych tedy mohla nazvat spíš jako ochucený horký nápoj? No, budu to nazývat čajem, všichni tomu rozumíme ;-).
A na čem tedy zrovna ujíždím?



1) Černý pu-erh

Existuje i zelená verze, ale zelený čaj ochlazuje, což v současné chvíli není to, co by moje tělo potřebovalo, takže jedu na černém. Černý pu-erh je tmavší, než černý čaj a má pro mě i výraznější chuť, která ale nemá takový ten trpký dojezd, jaký občas může být u černého čaje.
Co se týče účinků, tak nejen, že podporuje hubnutí, ale snižuje i hladinu cholesterolu. Zároveň snižuje psychické napětí, povzbuzuje při únavě a pomáhá proti migrénám. Doporučuju také při kocovině - aktivuje látkovou výměnu v játrech při snižování hladiny alkoholu v krvi :-).



Černý pu-erh je samozřejmě kofeinový čaj. Snažím se svůj přísun kofeinu omezit (což nejspíš s nadcházejícími státnicemi opět přijde vniveč), takže to s pitím pu-erhu moc nepřeháním. Ovšem když chci dobrý čaj s kofeinem, sáhnu po něm. Vzhledem ke sladší chuti, než u klasického černého čaje, se nemusí přislazovat, já si občas dám med. Čaj seženete sypaný i v sáčku, jen doporučuju nakupovat ve specializovaných obchodech nebo e-shopech, abyste dostali kvalitní produkt. Já kupuji např. tady.


2) Řecký horský

Čili hojník horský. Narazila jsem na něj náhodou a teď jsem moc ráda, že ho mám. Bylinkové čaje jsou moje nejoblíbenější, to ani moc nepřemýšlím, co zrovna kupuju, takže ač jsem o řeckém horském čaji dříve nic neslyšela, už byl v košíku. A třikrát hurá. Čaj není drcený, ale jsou ho celé kousky rostlinek. Což je na jednu stranu fajn, že vidíte, z čeho se čaj skládá, na druhou stranu je to na prd při určení dávkování - bylinky jsou velké a lehké...takže spíše dávám víc než méně. Výsledná tekutina je žlutá až světle zelená, chuťově velmi dobrá, taková jemná, klasicky bylinková, možná jemně šmrcnutá citronem. Čaj ani při delším louhování nemá žádný trpký či jiný dojezd, což kvituji.
Čaj má desinfekční účinky, pomáhá při nachlazení a podporuje imunitu. Zároveň zklidňuje podrážděné zažívání.



Řecký horský ráda piju s citronem, případně doslazuji medem. Neobsahuje kofein, takže pít ho můžete téměř bez omezení. Pro jeho jemnou chuť ho ráda míchám i s jinými čaji, převážně právě s černým pu-erhem, u kterého zmírní jeho výraznější chuť i aroma.
Kupuji tady.


3) Ostropestřecový čaj

Na tenhle čaj od společnosti Herbex jsem narazila v lékárně, když jsem po cestě do práce sháněla nějaký bezkofeinový čas (erární máme v práci jen černý a zelený). Ani jsem nad tím moc nepřemýšlela, prostě mi jen hlavou blesklo, že ostropestřec je dobrý na játra a už jsem byla u pokladny.
Krabička obsahuje 20 sáčků s plody ostropestřce mariánského, které jsou z celé rostliny nejúčinější. To se mi na čaji líbí - žádná levná výplň, jde se rovnou k věci. Čaj se vylouhuje do mléčně bílé tekutiny, víceméně bez chuti a bez zápachu. Ráda si do čaje dávám med a citron, abych z toho měla alespoň nějaký zážitek. Pro zvýšení účinků doporučují sníst po vylouhování obsah nálevového sáčku, tedy ostropestřecová semínka - což vždycky pro srandu udělám.



Účinky ostropestřce a čaje z něho jsou úžasné. Ostropestřec je vhodný proti ztučnění jater a při jaterních onemocněních. Látky obsažené v ostropestřci se váží na jaterní buňky a zabraňují vniku toxinů do jater a podporují regeneraci jaterní tkáně. A pokud chcete mít zdravé tělo, bez zdravých jater to nepůjde. Krom toho ostropestřec podporuje správnou funkci krevního oběhu a srdce a celkově posiluje imunitu. Použít se může i pro odstranění nepříznivých účinků chemoterapie.


4) Hřebíček

Na tohle jsem si přišla, když mě během učení na státnice bolely zuby. Hřebíček je vhodný při onemocnění zubů a dásní, doporučuje se ho rozkousat u bolavého místa. Šťáva z hřebíčku sice chuťově není nic moc, ale bolavé místo úplně znecitliví a působí dezinfekčně. V době největších bolestí jsem tedy samotný hřebíček, koupený normálně v supermarketu, kousala a když zuby nebolí, dělám si z něho čaj.



Několik hřebíčků, záleží na každém, jak to chce mít silné, nasypu do hrníčku a zaleju horkou vodou. Čaj se moc nezbarví, ale získá dřevitou, aromatickou chuť. Mně osobně to docela chutná, případně můžete osladit. Pokud by vám však aroma či chuť nevyhovovaly, můžete hřebíček přidat do jiného čaje, tím nebude výsledek tak výrazný.
A k čemu je tohle dobré? Jak už jsem psala, hřebíček působí dezinfekčně, antibakteriálně, díky močopudnosti čistí organismus a povzbuzuje činnost srdce. Zároveň uklidňuje rozbouřený žaludek.



Pro fajnšmekry, kteří chtějí obsah svého hrníčku ještě o něco zhodnotit, doporučuji přidat si do čaje trošku mleté skořice - ale fakt jen trošku, na špičku lžičky, ať to nepřeženete. Když si ji dáte do čaje společně s medem, stane se z toho dle filozofie tradiční čínské medicíny silně zahřívací nápoj - takže během momentálního ne moc teplého počasí naprosto ideální. Skořice navíc působí antibakteriálně, snižuje hladinu cukru a cholesterolu v krvi, uklidňuje podrážděné zažívání, příznivě ovlivňuje srdce, močový měchýř a celkově imunitu.


A co vy, jaké čaje máte rádi?


1 komentář:

  1. Ahoj, já si vařím čaje jen přes zimu. Dělám si převážně bylinné, abych podpořila své zdraví :-) . V dnešní době je imunita ještě víc důležitá než kdy jindy. Kromě bylinných čajů užívám denně CBD olej , kterému se nevyrovnají žádné běžné bylinky :-) .

    OdpovědětVymazat