úterý 11. března 2014

DIY // Sprchový gel

Nikdy mě moc nezajímalo, co vlastně jím a jakou používám kosmetiku. Jako jasně, jídlo muselo být dobré a po kosmetice jsem musela být překrásná (všichni chápeme tu ironii :-D), ale po podrobném složení jsem nepátrala.
Až v jeden květnový den roku 2011 se všechno změnilo...začala jsem chodit s Matějem...a hned při našem prvním společném nákupu potravin jsem dostala šok - nákup s Matějem mi trval asi tak třikrát déle .-D. Zkoumal složení každého výrobku a postupně mě donutil vyměnit moje staré zaběhlé potraviny a za jiné značky, protože tam třeba nebylo tolik "éček" atd. Když jsme spolu nebydleli, tak jsem úspěšně odolávala. Po roce jsme spolu začali bydlet a teď už jsem na tom skoro stejně jako on!
Abych to uvedla na pravou míru - nakupujeme v normálních obchodech a vaříme normální jídla - ale než dám něco do košíku, tak prozkoumám složení a vyberu to pokud možno nejzdravější (už máme svoje favority). Občas si dáme i něco opravdu bio - hlavně mléčné výrobky, někdy i třeba bio kuře, nebo ovocné šťávy. Nijak se s jídlem nestresujeme, v klidu si zajdeme do restaurace (kde na přípravu a použité suroviny samozřejmě nedohlížíme), každý máme svoje potravinové hříchy (já třeba colu), ale když si vaříme sami, tak se snažíme nad tím v rámci našeho studentského rozpočtu trochu přemýšlet, aby nám to jídlo dalo i něco víc než jen chuť a zaplnění žaludku :-).
Postupně se k tomu začala přidávat i kosmetika - začal to pozvolna Matěj se zubní pastou a ústní vodou a prudce jsem to pak rozjela já potom, co jsem zjistila, jak moc mi různé přírodní krémíčky a olejíčky pomáhájí s mojí citlivou kůží. Šokovalo mě, co všechno můžete s kosmetikou dostat do těla. Začala jsem být ke kosmetice hrozně nekompromisní a když jsem zjistila, že mě nabídka na trhu, která je pro mě cenově dostupná, moc neuspokojuje, byl od toho jen krok k myšlence vyrobit si kosmetiku vlastní. A zrovna Matěj vyslovil přání, že touží po nějakém přírodním sprcháči, protože ty kupované jsou dost drahé. No, a jelikož jsem byla vždycky rebel (:-D), tak jsem se troufale hned vrhla na ten DIY sprchový gel (ale nebojte se ničeho, příští DIY bude vlastní balzám na rty, který už mám v kabelce, a až mi přijdou další suroviny, tak těch výrobků bude daleko víc, plánuju pokrýt skoro celou svoji a Matějovu kosmetickou potřebu...jen na tu dekorativku si moc netroufám). Zasedla jsem k PC a knihám a vymyslela si recept na první sprchový gel, který mě nevysušuje :-).






Průlomem bylo, když jsem na Ekokoze objevila gelový neutrální základJeště ho úplně nezvládám vyrobit sama. Na internetu můžete tento tekutý základ sehnat z různých e-shopů, ale o kvalitě jsem dost pochybovala. Tento z Ekokozy má krásné přehledné složení, ve kterém nebylo nic, co by se mi nelíbilo. Jo, je dražší, ale zase je zbytečné si dělat domácí sprcháč nebo případně šampon či kondicionér, když si pak do toho dáte základ plný chemie.




Složení jsem převzala ze stránek Ekokozy:
Složení: Aqua (voda), lauryl glukosid (jemné povrchově zahušťovadlo odvozeno z cukru), Rosa damascena flower water * (květová voda z damaškové růže BIO), decyl glukosid (odvozen z cukru), Glycerin (rostlinný glycerin ), Sodium cocoamphoacetate (odvozen z kokosového oleje), Tilia vulgaris * (květová voda BIO), Lippia citrodora list * (BIO Verbena květová voda), Leuconostoc  (přírodní konzervační látka), glutamát sodný kyseliny kokosové (odvozen z kokosového oleje), natrium-lauryl-glukózy karboxylát ( odvozen z kokosového oleje), Coco glukosid (odvozen z kokosového oleje), Glyceryl oleát (odvozen z kokosového oleje), Glyceryl kaprylát (přírodní konzervační látka), kyselina mléčná (k úpravě pH).
* Suroviny z ekologického zemědělství.
100% všech složek je přírodního původu.
15% všech složek je z ekologického zemědělství.


Je super, že základ můžete použít vlastně už samotný bez ničeho, ale byla by škoda si ho nevylepšit a neudělat si výrobek přesně sobě na tělo. Takže třikrát hurá do toho :-). 
 


Budete potřebovat:
1) neutrální základ
2) olej z vinných hroznů
3) esenciální oleje - levandule, palmarosa
4) D-panthenol
5) vitamin E
6) přírodní barvivo ze slupek z vinných hroznů

Koupila jsem si jen 0,5 litru neutrálního základu, protože jsem netušila, jak to bude vypadat, tak abych pak neměla doma zbytečně moc něčeho, co vůbec nejde použít. Můžu vás uklidnit! Základ je světlá, bílo-žlutá tekutina s gelovou konzistencí, která pod vodou mírně pění.



Základ jsem celý nalila do mísy. Přidala jsem dvě velké lžíce hroznového oleje, který jsem zvolila hlavně díky tomu, že nezanechává pocit mastnoty a přitom kůži skvěle hydratuje a vyživí.




Esenciální oleje jsem zvolila levanduli a palmarosu. Levandule má uklidňující účinky, je skvělá na nespavost, depresi a stres, regeneruje kůži a pomáhá při bolestech hlavy. Navíc krásně voní. Palmarosa má rovněž uklidňující účinky, působí antisepticky a protiplísňově. Na Ekokoze píší, že má "svěží, jemnou, květinovou vůni s nádechem růže". Nene, po růži ani památky, voní jako citron s medem!
Každého olejíčku jsem dala 10 kapek.



Pak jsem přidala vitamin E, který působí jako konzervant a má skvělé účinky na kůži; a D-panthenol, který patří do skupiny vitamínu B, vyživuje a regeneruje kůži.















Nakonec přišlo 5 gramů barviva. Barvivo samozřejmě není nutné, bez něj je gel bílo-žlutý. V důsledku to vytvořilo takovou fialovo - hnědou barvu, která mi osobně nijak nevadí, ale v příští várce na tom zkusím zapracovat a vyladit to více do fialova.


Gel jsem nalila do malé šroubovací lahvičky pro kamarádku a do jedné velké s pumpičkou pro Matěje, protože už ho vidím, jak celý šťastný při každém sprchování odšroubovává a zase zašroubovává lahvičku :-D.




Výsledný gel je o trošku řidší, než běžné gely. Velmi zajímavě voní, já cítím více palmarosu, vůně na vás po umytí ještě chvíli vydrží. Hezky hydratuje, nedráždí. Cenově Vás vyjde dráž než běžné sprchové gely, ale levněji, než kupované BIO. A můžete vytvářet spoustu variant :-).


 A co vy a domácí tvoření?


1 komentář:

  1. Ahojky! Chci si vyrobit vlastní sprchový gel.poradis,jaký základ používáš?
    Myslím,že z ekokozy je už v dnešní době složení jiné...
    Děkuji za radu ��

    OdpovědětVymazat