sobota 10. ledna 2015

7 typů pro pohodovější učení

Prosinec, leden, květen, červen...to jsou již pátým rokem 4 měsíce, kdy jsem naprosto nepoužitelná. Úklid, vaření, práci i sociální život zredukuju na minimum. Většinou i spánek. O tom, jak se v tomto období mění můj vzhled, vám radši ani vyprávět nebudu :-D. Myslím, že výstižně se to nechá popsat tak, že moje proměna v čarodějnici dojde svého vrcholu :-D. Zaujmu svoji oblíbenou polohu v pololehu na gauči, obložím se zákony, na břicho dám notebook a radši nevylézám. To ale asi každý student zná. A jelikož letos jedu už 18. rok své školní docházky, podařilo se mi nashromáždit pár typů, se kterými jde učení přece jen o trochu líp ;-).


1) Dostatek spánku - někteří možná právě vyprskli smíchy. Jo, i mně dává tohle pravidlo zabrat. Mám vyzkoušeno, že k normálnímu fungování mozku mi na ty dva měsíce stačí tak 6 hodin spánku denně, před samotnou zkouškou se mi celkem běžně stává, že spím necelé 3 hodiny. Moje výhoda je, že takový nedostatek spánku zvládám, když si to pak po zkouškovém dostatečně vykompenzuji. Fakt ale je, že nic se nemá přehánět. Ctěte svoje tělo a jeho spánkové potřeby, bez toho vám mozek nebude fungovat a ty probdělé hodiny nad učením budou akorát ztraceným časem.

2) Učící režim - to souvisí s bodem 1. Mám odpozorované, že aby mi fungoval mozek, tak se nemůžu učit hned z rána, ale za to jedu až do noci. V praxi to znamená, že se učím většinou od deseti dopoledne do tří v noci. A učím se tak, že jedu hodinu a půl hodiny mám odpočinek. Tak se neodrovnám a vnímám ještě v noci. Měla jsem občas tendence tenhle systém nějak měnit, např. si dávat kratší přestávky nebo se učit od osmi ráno do půlnoci, ale nebylo to k ničemu. Takhle je to prostě nejlepší a musím se s tím smířit. Proto pokud i vy víte, v jakém režimu vám to myslí nejvíc, respektujte ho. I když není třeba úplně běžný. Ušetříte si spoustu sil a času.

3) Dostatek kyslíku - i v zimě nezapomeňte místnost, kde se učíte, alespoň jednou denně pořádně vyvětrat. Čerstvý vzduch vás probere a potřebu kyslíku pro dobrou funkci mozku určitě nemusím dále rozvádět :-).

4) Potravinové doplňky - pro snadnější učení a koncentraci beru přes zkouškové brahmi a lecitin a musím říct, že nejde jen o placebo efekt. Beru jednu kapsli brahmi a jednu lžíci lecitinu denně a snad si to jen nenamlouvám, ale učí se mi po tom líp. Lecitin máme od Matějovi mamky, takže vám neporadím, kde přesně pořídit ten, co máme my, ale jinak lecitin seženete běžně i v lékárně. Brahmi je koupené tady. Podobných produktů tam mají více, takže můžete vyzkoušet i něco jiného, ale s brahmim mám dobré zkušenosti. Dřív jsem brala quaranu, tuším od Walmarku, a byla taky super. Dál beru ve zkouškové céčko, béčko a vápník, hořčík zinek. To se mi totiž vždycky projeví citelný nedostatek těchto vitamínů a minerálů, tak poctivě doplňuju.


5) Podpůrné nápoje - kofein v různých podobách. Jo, kdo to zvládá bez něj, je u mě frajer a klaním se mu až k zemi. Většina lidí ujíždí na kafi nebo energeťácích. Ani jedno mi nejede. Já jsem závislá na cole a dál piju spoustu čajíků. Pro lepší učení a koncentraci se konkrétně hodí černý, zelený a bílý. Já v zimě preferuju černý čaj, který má ještě ke všemu zahřívací účinky, což se hodí. Zelený má ochlazovací, takže ten se snažím moc nepít, protože ve zkouškovém se po mně většinou vozí různé virózky a ochlazení organismu tomu nepřispívá. Dál si můžete dát třeba čaj mátový, který zklidňuje žaludek, což se před zkouškou hodí, a má osvěžující účinky. 
K tomu jenom dodávám, pokud se přes den hodně proléváte nápoji s kofeinem, nezapomeňte i na dostatek tekutin bez kofeinu. Kofein má totiž odvodňovací účinky, takže riskujete dehydrataci organismu a bolest hlavy - což nepřidá.


6) Éterické oleje - na povzbuzení a koncentraci je jich víc, já mám zkušenosti s litseou cubebou. Má příjemnou citrusovou vůni, na provonění pokoje stačí tři kapky a ačkoli jde o celkem výraznou vůni, nikdy mě z ní nebolela hlava. Můj rituál je takový, že nejdřív vyvětrám pokoj, pak okno zavřu, aby vůně nešla ven, a olejíček dám do aromalampy. Jak říkám, stačí tři kapky. Někdy si taky olejíček nakapu na kapesník a v zoufalství čichám :-D.


7) To svoje - tím myslím cokoli, co je váš relax. Seriály, cvičení, procházky, vaření, kreslení...nevzdávejte se toho ani ve zkouškovém. Jasně, nemůžete prokoukat na Simpsonovi celý den, ale přestávka mezi učením je třeba. Oddechnete si a nakopne vás to do dalšího učení. 


A co vy, máte nějaké svoje tajné tipy, které tu nezazněly? Podělte se, ať to všichni zkoušejícím na zkouškách natřem! :-D


P.S.: Abych dneska to učení měla v co největší pohodě, tak nám neteče teplá voda, netopí topení a téměř celý den nešla elektřina. Alespoň tu před chvílí zapli, už mi docházely nervy...a baterka v notebooku :-D. Takže heslo dnešního dne - hlavně v klidu! :-D

2 komentáře:

  1. Musím říct, že mě ty doplňky stravy nikdy nepomáhaly. Co mi ale pomáhá zaručeně je opravdu spánek. Pokud se dostatečně nevyspím, jsem na učení nebo na zkoušku naprosto nepoužitelná a doteď nechápu spolužačky, které to drtí přes noc, spí 2 hodiny, a pak jsou schopné jít na zkoušku. Já bych se z té postele nezvedla ani za milion. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mně dříve taky nic nezabíralo, kdysi dávno jsem brala ginko bilobu od Walmarku a to bylo na prd, ale s tím brahmím mám fakt pocit, že se lépe soustředím :-). A se spánkem je to fakt, bez něj to nejde. Každý má jiné spánkové možnosti a musí je respektovat, jinak je to rychlá cesta ke zhroucení.

      Vymazat